lördag 12 september 2009

Manifest

Sju "unga" författare publicerade för ett tag sedan ett litterärt manifest, HÄR. Detta ledde i sin tur till att ett trettiotal andra författare publicerade ett motmanifest. Debatten tog fart och de ursprungliga sju publicerade sedan ett appendix till sitt ursprungliga manifest.

För att uttrycka mig kort tycker jag att både författarna till manifestet för 2010-talet och deras "motståndare" har sina poänger. Jag gillar berättelser, men jag gillar också deckare och romaner med verklighetsbakgrund. Däremot gillar jag inte knasiga och oläsliga formexperiment, som antagligen är roande endast för författaren och en kör kultursnobbar som låtsas att de begriper sig på experimentet (och allt annat) även om de inte fattar ett smack.

Frågan kan vändas och vridas på hur många gånger som helst. Det enda man kan hoppas på är väl att framtiden bär med sig bra litteratur.

Och så vill jag passa på och slå ett slag för den översatta litteraturen. Den är rik, mångfacetterad och otroligt intressant. Tyvärr översätts det ju mindre och mindre litteratur i Sverige. Jag hoppas på en motsatt trend. Inget ont om god svensk litteratur, men en blick utanför vårt lilla utkantslands gränser är precis vad vi behöver ibland. Även i litterär form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar