fredag 16 oktober 2009

Nobelpriset

Ingen bokblogg utan något om Nobelpriset i litteratur är värd namnet... Årets litteraturpris går till Herta Müller som är född i Rumänien där hon tillhörde den tyskspråkiga minoriteten, men som sedan ett antal år är bosatt i Tyskland. Jag har hennes bok Hjärtdjur i bokhyllan, men jag måste erkänna att jag för en gångs skull tröttnade och lade den åt sidan när jag försökte läsa den för några år sedan. Det brukar jag nästan aldrig göra med en bok, men den här var helt enkelt för snårig och dessutom kändes den inte värd besväret. Nu får jag väl göra ett nytt försök. Eller så gör jag inte det.

Man får väl hoppas i alla fall att Herta Müller i motsats till åtskilliga av de senaste årens pristagare kommer till utdelningsceremonin i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar