lördag 14 november 2009

Varför läser man?

Ja, varför gör man det? Jag antar att det kan finnas många olika skäl till det, och det finns ju inget som säger att en person bara kan ha ett enda skäl. Jag läser för att koppla av, för att lära mig nya saker, för att underhållas och ibland för att utmana mig själv (till exempel ge mig på en genre som jag vanligtvis undviker, eller - vilket händer betydligt oftare - läsa en bok som jag av en eller annan anledning uppfattar som "svår"). Oftast läser jag dock helt enkelt för att jag älskar böcker och läsning och att kliva in i en annan verklighet och för att jag helt enkelt inte kan låta bli. Boknarkoman? Bokmissbrukare? Bokoholist? Jag vet inte vad man ska kalla det. Det kanske inte måste kallas för något.

Min far läste ibland när han hade tid. Min mor växte upp i ett läsande hem och kanske som en reaktion på detta har hon knappt läst en bok sedan hon flyttade hemifrån. Min äldste, tyvärr framlidne, bror, läste en bok någon gång då och då. Min andre bror har inte tid att läsa. Min syster gick bort innan hon uppnått läsåldern. Mina farföräldrar drev lantbruk och att läsa hade de inte tid med. Jag vet inget om min morfars läsvanor eftersom han gick bort när min mor var barn. Återstår alltså mormor, som var en bokslukare av enorma mått. En del böcker var hon tvungen att läsa på grund av sitt yrke, men hon läste mer eller mindre jämt. Det måste vara från henne jag fått min läslusta. Tack, mormor! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar