lördag 28 november 2009

Augustpriset utdelat

Augustpriset delades ut tidigare i veckan. I den skönlitterära kategorin vann De fattiga i Łódź av Steve Sem-Sandberg, i barn- och ungdomskategorin vann Skriva om och om igen av Ylva Karlsson, Katarina Kuick, Sara Lundberg och Lilian Bäckman, och i faktabokskategorin vann Att överleva dagen av Brutus Östling och Susanne Åkesson.

Jag kan inte säga något om barn- och ungdomsvinnaren eftersom jag inte läser litteratur från den kategorin, men ett stort grattis till författarna! Jag har
De fattiga i Łódź hemma och har bläddrat och småläst litet i den och den verkar vara mycket bra men också mycket tung. Jag tycker att det definitivt är en värdig vinnare, så stort grattis till Steve Sem-Sandberg. Att skriva De fattiga i Łódź måste ha varit ett enormt arbete. Att överleva dagen har jag inte hemma, men det visade sig häromdagen att en arbetskamrat till mig hade en tidigare bok av Brutus Östling, och jag har fått låna den. Om den nu prisbelönta boken bara är en tiondel så bra är den fantastisk. Därför ett stort grattis även till Brutus Östling och Susanne Åkesson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar