måndag 14 juni 2010

Orange Prize for Fiction utdelat

För ett par dagar sedan tilldelades Barbara Kingsolver det prestigeladdade brittiska litteraturpriset Orange Prize for Fiction, som är öppet endast för kvinnliga författare, för sin senaste roman The Lacuna. Kingsolver är från USA, och jag har faktiskt läst ett par av hennes tidigare romaner, och tyckte att de var läsvärda. The Lacuna är nu på väg till mig, för jag orkar inte vänta på att den ska komma på svenska - vilket det ju i dessa tider inte ens är säkert att den gör.

En av mina favoritböcker under det senaste året, och som jag har skrivit om tidigare, The Help av Kathryn Stockett, var nominerad på långa listan till Orange-priset, men kom inte med på korta listan, där favoriten antogs vara Wolf Hall av Hilary Mantel. The Help utkommer på Forum i höst under titeln Niceville, men såvitt jag vet gör inte Wolf Hall det. Igår råkade jag klicka in mig på hemsidan hos den litteraturagentur som representerar Hilary Mantel, och då upptäckte jag att Wolf Hall har kommit ut eller är under utgivning i trettio länder (om jag räknade rätt), däribland Ungern, Israel, Brasilien, Finland och Vietnam (!) - men givetvis inte i Sverige. Vad tusan är det med de svenska bokförlagen? :-( Det blir för mig att beställa Wolf Hall på engelska. Hilary Mantel tilldelades Bookerpriset 2009 för just den här boken.

3 kommentarer:

  1. Hej! Httade till din blogg via Bokhora. Aibileen är verkligen min favorit också. Hon är så himla skön! Fö har jag precis läst ut Giftträdets bibel och lämnat inköpsförslag (till bibblan) på The Lacuna. Är det nån mer jag borde läsa? :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du också gillar Aibileen, jag tycker att hon är en av de mest minnesvärda karaktärerna i de böcker jag har läst under det senaste halvåret ungefär. Och jag tror att hon kommer att stå sig väl framöver också. ;-)

    Några lästips? Jag kikade litet på din blogg också, och såg att du gillar Latinamerika. Då kan jag rekommendera "Red April" av Santiago Roncagliolo från Peru. Det är en deckare, jag vet inte om du gillar sådana, men den är i alla fall väldigt bra. En annan bra bok som jag läst i år är "Hundra dagar" av Lukas Bärfuss. Den utspelar sig i Rwanda när hundratusentals människor mördades där; den är väldigt stark, tycker jag, men otroligt läsvärd. Sadie Jones böcker är också bra, liksom "River thieves" av kanadensaren Michael Crummey.

    SvaraRadera
  3. Vad kul med lästips! Och framför allt såna som jag aldrig hört talas om... det är alltid spännande. :) Läser inte så ofta traditionella deckare men gärna kriminalromaner (t.ex. Lucianas långsamma död av Guillero Martinez eller Fritt fall av Juli Zeh). Ska absolut försöka få tag i dem du nämner, Red April och Hundra dagar till att börja med. Afrikansk historia intresserar mig och jag har nyligen läst ut Giftträdets bibel av Barbara Kingsolver som utspelar sig i Kongo. Mkt läsvärd! Tack än en gång!

    SvaraRadera